Pagini

marți, 22 mai 2012

Camil și Mihai


Romanul românesc interbelic îi datorează enorm lui Camil Petrescu. Alături de masivul roman al lui Rebreanu, solid ca un lanț muntos care se sprijină pe podișul ondulat al dealurilor, alături de suava și lucida Hortensia Papadat Bengescu, Camil vine cu ascuțiamea spirituală a fulgerului care desparte lumina de întuneric și aprinde flăcări. După lectura romanelor lui Camil Petrescu nu mai poți rămâne același, așa cum nu mai poți fi ce-ai fost după ce ai gustat din fructul aromat al poeziei eminesciene.
Poezia lui Mihai Eminescu și proza lui Camil Petrescu sunt singurele care pot sugera efectul drogului pentru cei care nu au putere să se ridice prin spirit deasupra pământului.
“Valoarea unei astfel de expresii poetice nu stă în imprecizie şi sugestie, ci, dimpotrivă, în precizie.Precizia imaginii a atras după sine şi precizia termenului, de aici şi eliminarea aşa-numitei terminologii poetice, determinate pe temeiul unei sonorităţi indiferente conţinutului. Nu există cuvinte poetice, ci numai cuvinte improprii; valoarea poetică a oricărui cuvânt iese numai din propietatea lui. Fraza e smulsă de sub orice sugestie melodică, şi, pentru a avea un caracter mai independent şi mai viril, e prinsă în copcile unor locuţiuni ca :” e evident”,”de fapt”, se vede că”, “poate că ,” în mod firesc” – pe care ne-am deprins a le privi ca prozaice”.[1]  În cele din urmă, Lovinescu, cel crescut la şcoala clasicismului, recunoaşte că deşi “riguroasă şi plastică, această notaţie nu are, totuşi, nimic antipoetic în sine”; numai suprapunerea ei fără cimentul emoţiunii ar putea duce la dizolvarea poeziei, de care nu s-ar diferenţia decât prin anumite dispoziţii aparente.


[1] E.Lovinescu, Istoria literaturii române contemporane, III, Evolutia poeziei lirice, Ed. Ancora, Bucuresti, 1927,p.407-414.

Niciun comentariu: